»

Tips voor aankoop camper

dyn003_original_800_600_pjpeg_2553372_ca4db3c1279a12ffd5c6d97f66a54457

Eindelijk is het dan zover, na weken zoeken op het internet hebben we een camper gevonden die we graag zouden willen hebben. Het is een hoogdak camper geworden, omdat we met zo'n camper meer ruimte hebben. En dat biedt wel veel meer mogelijkheden. Daar zijn we achter gekomen door een verkoper hier in de stad, die had zo'n hoogdak camper te koop staan. Daar zijn we even wezen kijken.. en vandaar uit stond de beslissing vast dat het zo'n camper ging worden. Maar eerst moest de auto nog verkocht worden uit bouwjaar 2001. Ja wie doet dat nou zou je zeggen?  Je luxe autootje verkopen voor een oldtimer uit 1981? Kreeg ook wel rare en vreemde reacties van sommige vrienden. Nou wij dus, alleen omdat we dat auto rijden hier in dat overbevolkte Nederland zo zat zijn!  De auto is nog binnen 2weken verkocht en daarna hadden we een afspraak gemaakt om de campers te komen bekijken. We hadden 2 campers waarvan we dachten dat kan wel eens wat zijn.  22juni 2008 was de grote dag waar we zo naar uitkeken. We zijn we vroeg opgestaan omdat we met de trein moesten gaan reizen. Lucky de hond ging ook gezellig met ons mee.  We zijn eerst in Maasdam wezen kijken voor een witte hoogdak camper. Dat was de allereerste keer dat ik in een hoogdak camper reed. Mijn partner heeft geen rijbewijs. Wat een fantastische ervaring. En zagen onszelf al helemaal rijden in onze eigen camper. Met onze eigen smaak van inrichting..dat gaf ons een enorm blij gevoel. We zijn ergens langs de kant van de weg gestopt om de camper van top tot teen te checken.   We hadden tips van internet gehaald en uitgeprint van waar je beslist naar moet gaan kijken bij aankoop van een vw camper.

* Weinig hoeven betalen aan een camper betekent vaak dat er wat mis is met de camper…  of dat er nog een hoop aan moet gebeuren.
* Let op bij het starten of alles zonder extreem gerammel of gerook gaat.
* Laat de motor nadat deze heeft gereden even stationair draaien en controleer of er geen olie langs de peilstok omhoog geblazen word door simpel de peilstok even te verwijderen.
* Roest plekken, goed controleren rondom de camper.. te veel roest dan moet je ook de camper niet kopen..
Controleren op plaatsen zoals, wielkasten, instapjes (kijk ook onder de rubberen matjes) achter de bumper, dorpels, raamsponningen controleren op roest en plamuur.  Conroleer ook voor de zekerheid eens onder vrij nieuwe stickers te voelen wat daar onder zit.. (zelf mee gemaakt dat daar roest onder zat!)

*  Altijd proefrit maken om zo zelf te voelen hoe de camper rijdt, of tie goed schakelt en remt. En vooral de motor lekker trekt en strak reageert!
*  Extra aandachtspunt is de uitlaat, nieuwe uitlaat kost zo rond de 400 euro.  Leuk onderhandelings punt mocht deze lek zijn.
* Wat je ook goed in de gaten moet houden zijn de banden, hebben ze nog genoeg profiel?  Zijn ze niet schuin afgesleten?
* Is het interieur netjes… of is alles onverzorgd?
* Vraag ook of de verkoper nog onderhoudsboekjes heeft en oude rekeningen..

Natuurlijk zit er ook verschil tussen luchtgekoelde en watergekoelde boxermotors.. De watergekoelde boxermotors zijn door Volkswagen  eind 1982 gebouwd. Deze motoren zijn ook erg betrouwbaar mits goed onderhouden en gebruikt. Maar ze hebben toch enkele punten die extra gevoelig kunnen zijn en dus extra controleren waard zijn. Ze worden ook wel "swaterleakers ' genoemd, dus u bent gewaarschuwd!  Hier wat tips voor watergekoelde boxers:

* Laat de motor warmdraaien en kijk  of de wagen nergens lekt of de temperatuur niet te hoog wordt en of het metertje op het dashboard wat aangeeft en voel aan de radiateur of deze gelijkmatig verdeeld is.
* Vooral aan de onderkant moet je letten op lekkage.
* Controleer ook even het expansievaatje, als daar water in zit ipv koelvloeistof moet je gewaarschuwd zijn.

Wij hebben dus onze keuze gemaakt uit luchtgekoelde volkswagen t3 camper.. omdat dat over het algemeen toch makkelijker zelf te onderhouden is en wij dat betrouwbaarder vonden dan een watergekoelde motor. Dat ook omdat we informatie hadden opgezocht via het internet en daar kwam ook uit, dat luchtgekoelde motors zeer betrouwbare motoren zijn en kunnen ontzettend lang mee mits ze goed zijn onderhouden! En een goed onderhouden betekent in dit geval; rustig er mee omgaan. Onderhoud zit er doorgaan niet veel meer aan dan olie verversen en bougies etc. Gewoon het kleine onderhoud. Contact punten en kleppen hoeven niet meer in te gaten te worden gehouden tenzij het een injectie blok is. Maar die zijn weinig te vinden in Nederland. Luchtgekoelde zijn er in de 2.0 liter en de 1.6 liter helaas is het een feit dat de 1.6 eigenlijk te zwak is voor de zware bus.. of je moet wel erg willen ontstressen..

De 2.0 is een goede motorisering en geeft een dusdanige spirit aan de bus dat je zelfs wel een automobilist kunt laten schrikken bij verkeerslichten. Ga rustig om met het gezonde blok dan kunnen ze zoals gezegd erg lang mee gaan.
Dus mocht je gaan kijken bij een luchtgekoelde laat dan je ogen en je oren goed werken… en als je dingen niet vertrouwd vraag dan de verkoper om  opheldering of laat de bus gewoon staan… er zijn er (nog) genoeg!   Dus na het checken waren we tot de conclusie gekomen dat deze camper het niet werd. Er lekte olie.. dat is nooit een goed teken. 
De eigenaar had er een andere en snellere motor ingebouwd, wat de camper uiteraard meer power gaf.
We zouden de eigenaar later die dag nog wel bellen over hoe en wat. Kleine 2uur later waren we in Goes
waar een VW meeting was en daar zagen we de Camper al staan. De kleur beviel ons veel beter dan dat witte.
We mochten een proefrit gaan maken. Daar hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt.
Je merkte gelijk dat deze camper niet zoveel power had.
Maar dat is de originele motor natuurlijk nog steeds. Dat vond ik wel jammer  in het begin.
Maar na het checken van de camper die geen olie lekte en er  zat gelukkig niet veel roest op en dat wat er op zat
was niet doorgeroest. Gelukkig! Dus dat is goed teken. Toen de gehele binnenkant eens bekeken.
Nou dat zag er allemaal goed uit. Toen zijn we terug gereden en zijn met de eigenaars gaan praten.
Eerst nog eens samen in overleg gegaan en bedenken wat we gaan beslissen. Daarna hebben we met de eigenaars een deal gemaakt over de prijs en afgesproken dat we de camper een week later op zaterdag zouden komen ophalen in Middelburg. We zijn vrolijk de lange rit naar huis gaan maken. En hadden het alleen nog maar over de camper.

Zaterdag 28 juni 2008 was de grote dag, om 10:00 in ochtend stonden wij op de afgesproken plek te wachten.
Om 11:00 stond de bus op naam en we waren reuze trots op ons nieuwe bezit!!!
Nog even de tank volgegooid en toen zijn we richting huis gereden. Het was aardig stormachtig weer,
de wind duwde hard tegen het witte hoogdak aan. Dat was aardig wennen. Maar zo'n busje went erg snel..
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.