Zomervakantie met de camper in 2009

Ook dit jaar zijn we met de camper op vakantie geweest. We hebben in 3 weken tijd 3700 km afgelegd. Het was een schitterende vakantie. Mijn externe harde schijf en laptop zijh gecrasd en daar stonden mijn vakantiedagboeken op. Ik baal er nog steeds behoorlijk van. Daardoor weet ik niet alles meer tot in de details, maar gelukkig heb ik mijn herinneringen nog aan die fantastische tijd. Dit jaar ging ook Bojo de beige mopshond mee op vakantie. Na vele voorbereidingen begon onze vakantie, we reden op Zondagmiddag: in augustus weg naar de camperplaats in Würzburg in Duitsland. Vanaf Utrecht is dat ongeveer 515 kilometer. Een lang stuk rijden dus. Onderweg nog paar keer gestopt. We wilden graag een gedeelte van de "Romantische Strasse" gaan rijden.Würzburg is een erg leuk stadje, we wisten eigenlijk van te voren niet wat er nou bijzonder was aan deze stad. Maandag: waren we gelukkig vroeg wakker zodat we gelijk de stad konden gaan verkennen. We zijn eigenlijk een stukje gaan wandelen en zagen toen deze burcht op een heuvel en zijn er naar toe gelopen. Het was vroeger een fort met de naam Marienberg. Toen we dat gezien hadden gingen we weer terug naar de camperplaats waar we omcirkeld waren met grote touringcars. Rond de middag vertrokken we uit Würzburg richting Rothenburg ob der Tauber. Het prachtige stadje dat we vorig jaar ondekt hadden toen we problepen met de camper hadden. Sommige stukken van de route is best slecht aangegeven, maar gelukkig wisten we nog wel hoe we op de camping moesten komen in Detwang. Dat is 2 kilometer voor Rothenburg ob der Tauber. Het is een hele leuke camping met vriendelijke medewerkers. (Camping Tauberromantik) Als er veel ruimte is op de camping mag je zelf een plek uitkiezen waar je wil gaan staan. De omgeving is er rustig en op de plek waar wij stonden is het minder dan 1 minuut lopen vanaf de camping naar een rustig stromend riviertje bij een groot veld waar de honden lekker kunnen rennen en spelen. Of waar je zelf even kan bijkomen van de drukte, je kan voetballen of gewoon even lekker vissen of afkoelen in het riviertje. Dinsdag: zijn we weer het stadje ingeweest en hebben dit keer hele andere mooie dingen van de stad gezien. We hebben uiteraard het bekende lekkernij gekocht "Schneeball" gevulde wafel met bijvoorbeeld ammaretto, nootjes, chocolade, kokos vulling erin. Het vult erg en je hebt ze in verschillende grootten. Hier een fotocollage van het stadje Rothenburg ob der Tauber. Het is een toeristisch stadje zelfs bij de Japanners is dit erg populair. Met vele toeristen winkels, restaurantjes en noem maar op. Woensdag: hebben we de spullen ingepakt en zijn we weer gaan rijden. Een klein stukje van de Romantische weg over geslagen. We reden langs Feuchtwangen, Dinkelsbühl, Wallerstein en in Nördlingen zijn we even gestopt om te kijken. En om even de benen te strekken..
 Het stadje heeft ook een stadsmuur rondom net als Rothenburg maar is een stuk kleiner.. En toen wij er waren was het er erg rustig. Ook wel even fijn even die rust. Een klein uurtje in het stadje geweest en toen weer gaan rijden. Voorbij Ulm zijn we de snelweg op gegaan. Want we wouden graag naar het laatste en mooie gedeelte van de Romantische Strasse. Helemaal onderin Zuid-Duitsland. Deze foto is rond een uur of 17:00 gemaakt. Ik weet niet meer precies waar het was maar al een een heel eind onderweg. We kwamen rond 19/20:00 in de avond aan in Füssen op de camperplaats. Donderdag: Vroeg opgestaan om het beroemde kasteel Neuschwanstein te bezichtigen in het plaatsje Hohenschwangau. Daar aan gekomen staat er een mega lange rij tot aan de kassa's.. pfff waren we dan maar nog eerder opgestaan. Want echt vrolijk word je er niet van. We waren er net na 10:00 uur en na ongeveer een uurtje hadden we de entree kaartjes. En dat is dan ook nog erg apart geregeld want we mochten maar op een speciaal tijdstip naar binnen in het kasteel. Dat had als reden zodat er niet te veel mensen in 1x in het kasteel waren zodat ze anders het overzicht zouden verliezen. We mochten pas om 14:00 het kasteel Schwanstein bezichtigen. Nou wat gaan we nu dan doen? Maar er was dus van alles te doen. Wij hadden zoiets we gaan vast naar boven wandelen, je kon ook de berg op via een bus maar wij mankeerden niets dus wij gaan gewoon wandelen. Je hebt 2 soorten wegen de geasfalteerde weg dat slingerend naar boven gaat of de stijle route. Wij namen de stijle route. Als je goede schoenen aan hebt dan redt je het prima. Halverwege genoten van het uitzicht wat prachtig was. We zijn eerst bovenop een berg geklommen, was behoorlijk stijl en van af daar kon je het kasteel mooi zien. We baalden omdat het kasteel gerestaureerd werd. Eén zijde van het kasteel was bedekt met stijgers en zeil. Daarna zijn de Mariënbrucke (brug) opgegaan. Dat was behoorlijk hoog. Vandaar uit zagen we mensen beneden bij het riviertje relaxen. Nou daar gaan we dan ook maar even kijken. Om daar te komen moesten we vele treden naar beneden lopen, het water was ijskoud.. brr Toen weer al die treden naar boven lopen. Wat een eind. Maar was wel even de moeite waard. Onderweg kwam je vlak langs de waterval wat weer een mooie foto waard was. Rond half 2 liepen we naar het kasteel toe. We mochten pas 14:10 het kasteel in. Zijn even het souvenirs winkeltje in geweest en verder moesten we wachten. Wij houden niet graag van wachten. Er stond een groot bord, absoluut niet filmen of foto's maken in het kasteel. Je moest je camera inleveren. Dat hebben we niet gedaan maar uit respect ook niets gefotografeerd. Niet eten en drinken in het kasteel. Dat allemaal om het kasteel niet te beschadigen. Erg logisch want elke dag in het hoogseizoen komen er duizenden mensen het kasteel bezichtigen. Slijtage is er overal wel aanwezig, traptreden, leuningen. Er zonde denk ik dan weer! Kasteel was prachtig. Interieuren zijn schitterend. En dan hoor je van de gids dat er nog tig ruimtes in het kasteel onbenut zijn en dat koning Lodewijk niet eens alles heeft af kunnen bouwen omdat hij er niet aan toe kwam. Zonde zeg. Maar de rondleiding duurde zo ongeveer 45minuten. Zeker de moeite waard! Bij de uitgang toch nog even een boekje van ansichkaarten gekocht omdat het interieur zo indruk wekkend was. Toen zijn we snel naar beneden gelopen via de stijle weg. Snel uit de drukte en naar de hondjes toe, halverwege zagen we de camper al staan. Op de foto is de camper een stuk ingezoomd, maar gelukkig stond ie in de schaduw. Toen we bij de camper waren de hondjes uitgelaten en even de route bepaald hoe we zouden rijden en waar we naar toe zouden gaan. Nog wat gegeten en gedronken en toen zijn we klein uurtje later vertrokken richting Liechtenstein. We konden rijden door Oostenrijk. Maar die weg was behoorlijk stijl en eng..volgens mijn vriend die het vorig jaar niet zo prettig vond. Dus zijn we via de Bodensee gereden. Beetje omgereden maar goed. 2x dezelfde weg ben ik zelf ook geen voorstander van eigenlijk! 3 uur later arriveerden we op de  camperplaats in Vaduz de hoofdplaats van het Hertogdom Liechtenstein. De zon ging net onder en het was echt schitterend. Op de eerste foto zie je de rivier wat gelijk grens is tussen Duitsland en Liechtenstein. Aan de rechterkant van het water ligt de snelweg. Wat wij morgen (vrijdag) gaan doen kan u lezen in het tweede deel. Tot zo in Deel 2!

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.