Zomervakantie 2008 Deel 5

Maandag 4 augustus: Rond uurtje of 8 wakker geworden. Naar de wc's gegaan om ons wat op te gaan frissen, koffie, thee gekocht.. En wat op de kaart gekeken en besproken hoe we zouden gaan rijden. Rond 9:00 zijn we vertrokkenen reden de E532/A7 weer op vanaf de parkeerplaats, afslag 137 genomen en zijn toen de 309 opgereden. We kwamen langs Nesselwang, Pfronten, Steinach, en gingen daarna de grens over YES en toen waren we in Oostenrijk in provincie Tirol. De route heet de 314 (198) en kwamen door Vils en toen we in Reuthe waren hebben we de camper geparkeerd. Het weer in Reutte leek wat op te klaren aangezien we in een dal zijn is het volgens mij nooit zeker wat het weer is. Maar het is droog en we nog moesten nog ontbijten dus hebben we wat boodschappen gedaan. Allemaal hebben we voor ons zelf wat inkopen gedaan, nieuwe schoenen, kleding ed. En hebben we op ons gemakkie ons ontbijt klaargemaakt en opgegeten. Nadat we lekker ontbeten hadden vervolgenden we onze weg via de 198 en reden door het dal langs de Lech, schitterende route is het. Je komt langs kleine dorpjes en om je heen de hoge bergen tot 2400 a 2500 meter hoogte. Onderweg nog een keer gestopt om bij de rivier de Lech te kijken. Zoeken naar mooie stenen, het water was ijskoud. Na het plaatsje Lecheiten begon het te regenen. Vanaf Warth werd de het wegennet een stuk stijler, we gingen weer bergopwaarts. En we kwamen door de eerste tunnel in Oostenrijk. Voorbij die tunnel route vanaf Reutte naar Bludenzverslechterde het weer opeens heel erg. Door het slechte weer kreeg mijn partner naast mij het steeds wat benauwder. Aangezien de weg tussen Warth en Lech al op 1495 meter hoogte ligt. En de wegen op een gegeven moment ook wat smaller werden met een steeds stijlere afgrond. In Lech geprobeerd camping of camperplaats te vinden, maar dat hebben ze daar niet alleen maar hotels en appartementen. Onderweg kwamen we hoog in de bergen een parkeerplaats tegen met een vrachtwagen, maar we waren op zoek naar een veilige plaats. Dus we reden gewoon verder. We kwamen door Zürs dat op 1717 meter hoogte lag en reden toen de Flexenpass op en gingen naar 1773 meter hoogte, smalle viaducten, wegen en tunnels. Ook groot gedeelte waar ze aan het werken waren aan de tunnels en wegen. Dat waren de Lechtaler Alpen, schitterend om te rijden en hele ervaring opgedaan weer, alleen erg jammer van het weer. In Bludenz hebben we een camping opgezocht. Omstreeks 14:45 hadden we een camping gevonden. Het heette Camping Seeberger, deze camping – is achteraf – voor ons geen aanrader. Sanitaire voorzieningen waren erg goed,maar daar is alles ook meegezegd. Toen we op onze plek stonden, helemaal vooraan en tegenover de wc's en douches, hebben we gelijk stroom aangesloten en zijn we gelijk nog even het stadje ingeweest en daar was nog markt. Wat leuk en gelijk nog even een wegenboek van Oostenrijk gekocht.Rond 18:30 weer terug op de camping, daar hebben we een zelf maak tentje opgezet tegen de regen en wat spullen onder het plastic gelegd zodat de dochter van me vriend bovenin onder het witte hoogdak kon gaan slapen die nacht. Daarna hebben we heerlijk gebarbecued, daarna lekker lang gebruik gemaakt van de douche. Nadat de kleine meid in bed lag zijn we nog even een stuk wezen wandelen met de hond, daarna zelf ook lekker gaan slapen. Dinsdag 5 augustus: Meestal worden we in de vakantie vroeg wakker en ook dat was vandaag weer het geval. Rond 8:00 waren we
wakker. En zo heeft iedereen even wat voor zichzelf gedaan. Mijn vriend ging met zijn dochter een stuk wandelen met de hond. Vanaf de camping ga je naar links en dan de weg naar boven toe. daar kwamen ze aan bij een kabelbaan. Die was overigens gesloten. Waarschijnlijk alleen open in winterseizoen. Toen zijn ze daar in een droogstaande rivier maar wat stenen gaan zoeken. Ondertussen had ik me opgefrist en verse broodjes gebakken in de oven. En heb de kaarten erbij gepakt over hoe we zouden kunnen gaan rijden. Toen ze terug waren ontbeten en vertelden ze het jammer vonden dat de kabelbaan dicht was. Wel jammer van het weer het was erg bewolkt buiten. Na het ontbijt alles opgeruimd en zijn we rond 11:00 nog even Bludenz ingeweest om wat kleine inkopen te doen. Bij terugkomst op de camping de eigenaar geinformeerd dat we weg wouden en ze kwam met een hoge rekening!! We moesten voor de hele dag en nacht betalen. Want anders hadden we vanmorgen gelijk moeten vertrekken. Ik kwaad op dat mens omdat ze ons daar van te voren niet had geinformeerd en ik er wel naar had gevraagd over hoe en wat gister! We moesten toen € 47,00 betalen voor 1 nacht. Niet normaal, maar goed we komen hier dus nooit meer!! Rond 14:30 vertrokken we van de camping en reden naar  Bregenz centrum. Daar hebben we de camper geparkeerd rond 16:00 en zijn nog even het centrum ingegaan, zijn paar winkeltjes naar binnen geweest. En daarna zijn we naar de kabelbaan gelopen. Klein kwartier lopen vanaf onze parkeerplek. En wat een geluk hadden we, want we konden nog net met de laatste ronde mee naar boven. Moesten nog even wachten en 17:55 vertrok de kabelbaan naar boven toe, jippie. Na zo'n 10 minuten in de  kabelbaan waren we boven op de berg, op 1064 meter hoogte. We konden een klein uurtje blijven want de laatste ging om 19:00 weer naar beneden. We hebben even genoten van het mooie uitzicht echt een bezienswaardigheid rondom de Bodensee. Er liepen ook dieren, steenbok, mormeldiertjes, wilde zwijnen en een soort varkens met jonkies.. haha Lucky de hond kon het daarmee goed mee vinden. Ze gaven later zelfs kusjes aan mekaar. Erg leuk! Als je boven op de berg bent, zijn er ook verschillende routes die je naar beneden kan wandelen, als we eerder waren geweest hadden we de grijpvogels-vliegshow kunnen zien. Met uilen, witkopzee-adelaar, Steppen-adelaar, Oehoe, en verschillende soorten valken. Maar we waren al blij dat we in deze vakantie nog met een kabelbaan naar boven konden. En we hebben dan ook met volle teugen genoten. Rond 19:15 waren we weer beneden, stukje teruglopen en toen zijn weer gaan rijden. Dag Oostenrijk,zwaai zwaai! Ben zo blij dat we toch nog daar zijn geweest! Hieronder zie je de route die we hebben gereden. (klik voor vergroting)Ondertussen ging de zon langzaam onder, in Überlingen zijn we gestopt bij een camping om te vragen of ze plek hadden, die zat boordevol en hadden geen plek meer. Er zijn bijna geen camperplaatsen bodensee te vinden. Die eigenaar vertelde dat er in stockach een camperplaats was de "Papiermühle" en dat we het daar maar moesten gaan proberen. In Stockach aangekomen zoeken naar de camperplek en gevraagd te hebben aan een voorbijganger hebben we het gevonden. Allereerst kwamen we aan op de gewone camping waar alleen maar caravans stonden. Later wees iemand met gebaren dat we naar achteren moesten rijden. En dat hebben we gedaan. Daar was een hele grote plek met alleen maar campers, in het restaurant gevraagd over hoe en wat met de plek. En we konden zelf uitkiezen waar we zouden staan en rekening kwam later wel. Om 20:45 hadden we ons plek gevonden. We hebben nog even snel wat te eten klaargemaakt voor het donker werd. Tentje opgezet, gerelaxed en gaan slapen. Meer kan u lezen in deel 6 en dat is overigens het laatste deel.