Zomervakantie 2008

Maandag 21 juli :
Na aardig wat voorbereidingen was het dan eindelijk zover! We vertrokken eindelijk naar Soerendonk waar we de eerste 3 dagen hebben geboekt op de camping. Het is erg slecht weer onderweg, hopen dat het weer opklaart als we bij de camping aankomen. Op de camping kregen we een mooi plaatsje vlak bij de chalet van familie. Helaas is de grond nog nat en begint het ook weer te regenen. S’avonds  na het eten was het gelukkig droog zodat we nog even konden mountainbiken in het grote bos bij de camping.

Dinsdag 22 juli :
Het eerste nachtje slapen in de camper was wel even weer wennen. Het was een heerlijke droge dag vandaag en we zijn op onze mountainbike’s weer het bos ingegaan. Daarna zijn we gaan mountainbiken in het bos en daarna in Maarheeze  wat boodschappen gedaan. Een lekker rustig en relaxe dagje vandaag.

Woensdag 23 juli :
Het is schitterend weer in Soerendonk en de aankomende dagen voorspellen ze rond de 24 a 27graden. Er zijn nog een aantal dingen die we willen gaan doen.
Dus hebben we besloten de camping te verlengen tot zaterdag. Vandaag gaan we weer mountainbiken en zijn net na de middag weggegaan om een paar uurtjes ons te gaan vermaken in het Leenderbos. Lucky de hond ging mee in de rugzak op de rug van mijn vriend, zelf had ik een rugzak mee met de nodige spullen fietskaart, ehbo setje, fietsbandsetje enz. En natuurlijk voldoende drinken en eten. Een heel mooi natuurgebied, je komt zo nu en dan een mooi bosmeer tegen.
Verder veel buizerds en konijntjes. Helaas hebben we geen reeën of herten gezien. Rond etenstijd waren we weer op de camping.

Donderdag 24 juli :
Vandaag zijn we rond 12:00 gaan mountainbiken. Vandaag fietsen we naar België. Onderweg richting Achelt hebben we nog vlierbessen gekocht, heerlijk. Je mocht ze daar ook zelf gaan plukken maar dat hebben we niet gedaan. In Achelt even op terras gezeten en wat gedronken met z’n allen. Daarna zijn we door gereden naar Neerpelt, daar even een kleine pauze genoten en daarna terug gefietst. Terug fietsen was aardig vermoeiend, omdat sommige fietswegen aardig aan de slechte kant waren. Rond 19:00 waren we weer terug op de camping.

Vrijdag 25 juli :
We gingen 11:15 weg om te gaan kanoën dat we geboekt hebben via Rofra in Valkenswaard. Voor meer informatie: www.rofra.nl  We hadden een open canadese kano gehuurd voor €22,00 en een kleine waterdichte ton gehuurd voor €1,00 om onze waardevolle spullen in te doen. Dus voor € 23,00 waren we onszelf een paar uur aan het vermaken. We hebben de lange route genomen van 4.5 uur. Je word dan met een bus gebracht naar de plek en stapt in Neerpelt België in de kano. De korte route duurt ongeveer 2.5uur en dan stap je een paar kilometer net buiten Borkel/Schaft (NL) in de kano.Onderweg kun je paar keer stoppen om te picknicken of je stopt bij een restaurantje. Wij hadden ons eigen eten en drinken mee dus zijn op gestopt op rustige plekjes. Om 16:30 waren we klaar met kanoën, alhoewel hadden we wel de anderen misgelopen onderweg en moesten toen nog dik 2uur op ze wachten. Of te wel de comminicatie verliep even niet goed.

Zaterdag 26 juli :

Rond 13:30 gingen we weg van de camping in Soerendonk. Toen begon onze reis echt. We vervolgen onze route richting Budel om daar de grens over te gaan naar Hamont. In Hamont zijn we bij een Aldi gestopt om nog wat inkopen te doen. Voor dat we weg wouden rijden hadden we een probleem, een lekke band. Hoe kan dat nou zomaar gebeuren? Tja zulke dingen gebeuren vaak plotseling. Toch hadden we geen krik in de uitrusting van de camper zitten en toen is mijn partner maar op zoek gegaan. Hij heeft bij mensen thuis aangebeld en even later mocht hij een krik lenen. Na 1.5 uur konden we onze weg weer vervolgen.

We gingen bij Hamont de N76 op richting Bree van daaruit de N73 op richting Kinrooi. Daar de N762 op richting Maaseik. Bij Maaseik zijn we de grens weer overgegaan naar Nederland. Daar pakten we de E25-A2 op richting Maastricht en Luik in België. Onderweg was het regenachtig weer. De omgeving veranderde nogal veel vergeleken met Nederland er kwamen steeds meer heuvels. Net voor Luik gingen we de E40-A3 op richting Aachen-Duitsland. Tussen afslag 37 & 38 vervolgden we onze weg op de E42-A27 richting Spa. Afrit 8 zijn we de snelweg afgegaan en de N685 opgereden tot aan Spa. Daar zijn we de N686 opgereden. een heel leuk kronkelweggetje richting de Ardennen.

Onderweg nog even gestopt voor een plaspauze. De weg liep door Cour dat uitkwam in La Gleize daar pakten we de N633, een prachtige route om te rijden! We hebben vervolgens met de weg meegereden en kwamen bij het plaatsje Coo uit waar we wel wilden overnachten. Dat was bij het stuwmeer Cascade de Coo bekend om de beroemde watervallen en om het kinder pretpark Plopsaland. De camping heette “Camping de la Cascade” ligt aan rivier de Ambléve. De receptie was gesloten toen wij daar aankwamen rond 19:00 en moesten tot 20:00 wachten. We hoopten maar dat ze nog een plaats hadden voor ons.Terwijl we moesten wachten zijn we maar even gaan kijken bij de bekende watervallen van Coo.
Klein uurtje later waren we weer terug op de camping. We hadden geluk, de camping was eigenlijk al vol, maar omdat de eigenaar vrienden was met diegene die naast de camping een stuk grasveld had en er ook al een caravan stond mochten ook wij daar ook overnachten. Dat was het eigenlijk het rustigste plekje van de hele camping, we stonden achter het trekkers veld en hadden mooi uitzicht. Groot grasveld waar Lucky (hond) even lekker kon rennen. We hebben genoten van de avond en de mooie sterren in de lucht.
Zondag 27 juli :
We waren redelijk vroeg wakker, hebben ontbeten en zijn naar de rivier gegaan, mijn vriend is met de hond gaan vissen en ik zelf houdt mijn vakantie dagboek bij en plan de aankomende route vast. Daarna zijn we een stukje wezen wandelen nadat we eerst uitgebreide informatie hadden gekregen van de camping eigenaar. We wouden eerst fietsen maar aangezien hij dat afraadde omdat het te stijl en gevaarlijk was, zijn we dus lekker wezen wandelen. Het was een schitterende wandeling van zo’n 1.5 uur een rondje om het stuwmeer heen. Daarna zijn we onze spullen gaan inpakken.

Rond 14:30 zijn we weer gaan rijden richting Trois-Ponts de N66 bij Basse-Bodeux zijn we de N651 opgereden, vervolgens reden we de snelweg onderdoor en bij Manhoy gingen we de N30 op richting Baraque de Fraiture (cafe’s, restaurants). Daar voorbij gingen we de N89 en kwamen door Samrée en via een kronkelweggetje kwamen we in La Roche-en-Ardenne. Dat is ± 35 kilometer verderop dan waar we vanochtend waren. In dat plaatsje kruisen 6 wegen mekaar en is een aardig toeristische trekpleister vanwege de vele winkeltjes en souvenirs.Daar hebben we vervolgens de camper geparkeerd en zijn daar in de eerste instantie naar toe gegaan omdat we wat geld wouden pinnen en kleine inkopen wouden gaan doen. In het stadje parkeren was geen optie dus we hebben er buiten geparkeerd. Dan maar stukje wandelen is ook niet verkeerd.

We kwamen langs een groot grasveld aan een rivier met daarop wat campers die daar aan kamperen waren. Hey.. wat leuk dachten we. Toen we onze dingen hadden gedaan in het plaatsje zijn we gaan vragen aan de kampeerders of het een gedoogde plaats was waar je vrij mocht staan. Ze bleken hun er al 3 dagen te staan zonder enige controle! Nou blijkt dat het heel normaal is in de zomerperiode en dat de gemeente dat gewoon toestaat. Nou en aangezien het later in de middag werd en het zachtjes begon te regenen besloten we de camper te gaan pakken en ook bij de anderen op dat veld te gaan staan. We hadden nog een genoeg voorraadje drinken en eten bij ons en een nachtje zonder stroom, douche en toilet was dan ook niet erg. Genoeg bosjes in de omgeving. Zo’n drie kwartier later stonden we ook op het veld. Ons boeltje opgezet en me partner ging met zeil even creatief doen! Aangezien het erg hard begon te regenen. Heerlijk verkoelend, maar geen weer om lang in te blijven staan. Na het eten ging me vriend proberen een visje te vangen. Veel plezier in de regen! Wat wij morgen gaan doen kan u lezen in deel 2.