p13 
Van schets tot allereerste transporter bus.
In 1946 werd een wagen op het chassis van een kever gebouwd en werd gebruikt in de Volkswagen
fabriek in Duitsland als lastdier.
Die wagen noemde ze de Plattenwagen, inhoud motor 1200cc.   
 
plattenwagen

Het is 23 april 1947 en zakenman Ben Pon uit Amersfoort (Nederland) reist naar Duitsland.
Hij geloofde heel erg in de VW fabriek en zijn kwaliteiten.
Hij wou heel erg graag importeur worden van Volkswagen.
En hij heeft een idee gecriëerd en dat is te zien op zijn allereerste schets. 

scetch
 

Hieronder ziet u de allereerste blauwprint van de eerste Volkswagen Transporter benzine. (zijkant+bovenkant) 

scetch-transporter1

In november 1949 kwam de allereerste bestelbus op de markt. Dat was nog maar een prototype. Alleen was er voor de chauffeur een ruitenwisser en het portier past ook nog niet helemaal. Het Kever-chassis waarop de Transporter gebouwd is voldoet niet. Volkswagen besluit om zo snel mogelijk een compleet nieuw chassis te ontwerpen, met daarop een zogenaamd zelfdragende carrosserie.
Pas in 1990 kregen alle types bussen een naam; en heette toen de bestelbus voor het eerst "een transporter bus". 

p8  p8a1

De strenge technische directeur Alfred Haesner zegt in oktober 1949 over het Type 29 onder meer: "Het is een wagen met veelzijdige gebruiksmogelijkheden. Hij is wendbaar, heeft voldoende trekkracht bergopwaarts, is zuinig in gebruik, goedkoop in onderhoud, makkelijk te beladen en betrouwbaar in zomer en winter. Het is een echte Volkswagen.. Een universele bedrijfswagen, die alle denkbare goederen kan vervoeren waar ook ter wereld". Het enige wat nog ontbreekt aan de eerste bestelwagen van Volkswagen is een naam. Want alle namen die men bedenkt, van Bulli tot Juwel blijken volgens het patent in Berlijn al in gebruik te zijn. Wanneer de allereerste bedrijfswagen klaar is, wordt hij maar Type 2 genoemd, aangezien Volkswagen Type 1 beschouwd als de Kever. De latere generaties van Type 2 krijgen tot aan 1990 de namen T1, T2, T3 en T4, maar doorgaans worden ze Transporter genoemd. Pas in 1990 wordt de naam Transporter ook de officiële, geregistreerde naam. Kortom, als Volkswagen z'n eerste bestelbus in november 1949 aan de pers presenteert heeft hij alles behalve een naam. Maar al snel zal hij wel naam gaan maken.. Directeur Heinrich Nordhoff tijdens een persconfertie in 1949: "Uiteindelijk zijn we niet uitgegaan van een bestaand chassis, maar van een laadruimte. De laadruimte draagt aan de voorkant de bestuurderstoel en aan de achterkant de aandrijving. Dat is het heldere, compromisloze uitgangspunt van onze bestelwagen. Alleen bij deze auto ligt de laadruimte precies tussen de assen. De asbelasting is steeds één op één, of de wagen nu leeg of volbeladen is."   In april 1950 ligt de productie op tien Transporters per dag en in de zomer verlaten dagelijks zestig exemplaren de fabriek. In het eerste jaar worden er in totaal 8.059 Transporters gebouwd, voor die tijd een gering aantal. En voor het jaar 1951 zijn al ruim 10.000 bestellingen binnen gekomen. De Transporter maakt letterlijk en figuurlijk en droomstart! Overigens worden niet alleen gesloten bestelwagens geproduceerd. Ruim 30% van de productie bestaat al uit Transporter varianten. Want inmiddels is de Transporter ook al verkrijgbaar met open laadbak en als personenbusje, en tevens is er een combi-uitvoering met uitneembare bankjes. In eerste instantie kwamen de gesloten transporters nogal kaal de fabriek uit. Het afwerken en inrichten van de laadruimte en het plaatsen van een achterruit wordt overgelaten aan de Volkswagen dealers. Bovendien is hij alleen verkrijgbaar in het blauw. Maar dat is helemaal niet zo erg, want zeker in die tijd hadden de mensen wel wat anders aan hun hoofd: er moet gewerkt worden. De Volkswagen Transporter is zuinig betrouwbaar en kan tot 760 kilo vracht aan. Dat is het enige wat telt. Wie toch een kleurtje wil, kan de Transporter ongelakt bestellen en hem door de dealer laten spuiten..

p12b  
De Transporter is al snel in vele uitvoeringen te krijgen. Op de internationale autosalon van 1951, in Frankfurt, presenteert Volkswagen bijvoorbeeld de Samba. Het is een super-de-luxe bus, die plaats biedt aan zeven passagiers. De samba heeft ruiten rondom, en er zitten zelfs gebogen ruitjes in de ronde hoeken aan de achterkant van de dakrand. van binnen is de in twee kleuren uitgevoerde Samba fraai bekleed, en heeft een groot schuifdak.

samba bus

Het bedrijf Westfalia maakt van de Transporter zelfs de eerste Volkswagen Kampeerauto. Dat wil zegen: Westfalia maakt van de bedrijfsauto een woonauto voor het weekend of de vakantie.
De voorzieningen zoals een klaptafel en een kookgelegenheid, kunnen in de auto worden geplaatst en kan er ook eenvoudig uitgehaald worden. Door de week blijft de Transporter dus een gewone bedrijfswagen, want de luxe van een echte camper kunnen zich nog maar weinig permitteren. Halverwege de jaren ´50 gaan er heel wat mensen in hun kampeerwagen naar het buitenland.
En er worden nog veel meer bijzondere Transporters gebouwd, zoals brandweerwagen en ziekenauto's.