Heb nog wat interessants gevonden toen ik op het internet aan het zoeken was naar informatie over wat voor velgen er onder een volkswagen T3 passen. In onderstaande lijst kan je zien of de maat van het wiel wel op je bus gaat passen. tabel met wielmaten Helemaal onderaan het tabel kun je kiezen uit Front en Rear Wheels, (voor en achter wielen) door er op te klikken. Groen wil zeggen dat het zonder meer gaat. Geel wil zeggen dat het misschien gaat, afhankelijk van het wiel zelf. Rood wil zeggen dat je het een en ander moet gaan aanpassen BANDEN: Op een band staan eigenlijk 2 codes die van belang zijn. Dit is de maat, en de DOT-code. Zowel de de maat als de DOT-code worden weergegeven met een vaste reeks getallen. Toelichting maat: De maten van de band worden altijd aangeduid op de volgende manier: 195/50/R15 88H A / B /CD EF A= [Breedte van de band in millimeters] B= [Hoogte band in percentage tot de breedte van de band] C= [Staat voor "Radiale opbouw van de band] D= [Diameter v.d. velg waar de band om gemonteerd kan worden in Inch's (1 inch = 25.4 mm)] E= [Belastingsindex gecodeerd] F= [Maximale snelheid gecodeerd] 195/50/R15 88H betekend dus: De breedte van de band = 195 mm De hoogte van de band is 50% van 195mm = 97.5 mm De band heeft een radiale opbouw De diameter v.d. velg waar de band om gemonteerd kan worden is 15 inch = 381 mm De belastingsindex van de band moet m.b.v. van de code ( 88 ) in een tabel opgezocht worden. De snelheid die de band aankan moet m.b.v. codering (H) in een tabel opgezocht worden. Toelichting DOT-code: De zogenaamde DOT-code die op de band aangegeven wordt, geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Voor banden die na 2000 geproduceerd zijn bestaat deze code uit een 4-tal cijfers. De eerste twee cijfers geven de productiemaand aan, de laatste twee cijfers het productiejaar (20xx). Voorbeelden daarvan zijn dus: 2102 (week 21 2002) 0900 (week 09 2000) 5204 (week 52 2004) DOT-codes op banden geproduceerd in 1980 bestaan maar uit drie cijfers. Hierbij geldt dat de eerste twee cijfers staan voor de productieweek, en het laatste cijfer voor het productie jaar (198x) Voorbeelden daarvan zijn: 019 (week 01 1989) 221 (week 22 1981) 385 (week 38 1985) In 1990 werd er achter de drie-cijferige DOT-code nog eens een driehoekje toegevoegd. Dit is dus het herkenningspunt voor banden geproduceerd in de jaren 90. Voorbeelden daarvan zijn: 019∆ (week 01 1999) 221∆ (week 22 1991) 385∆ (week 38 1995) VELGEN: Bij velgen zijn er een aantal zaken die er toe doen: .

  • De J-waarde
  • De ET-waarde
  • De naafdiameter
  • De steekmaat
  • Het aantal boutgaten

De J-waarde: De J is een indicatie van de vorm van de velgrand. Het getal ervoor geeft de breedte van de velg aan, gemeten vanaf de binnenkant van beide velgranden. Precies de plek waar de band tussen past dus. 5,5J is 5,5 inch breed. De J-waarde (of andere letter) staat op je velg aangegeven. De ET waarde: De ET-waarde geeft de ruimte aan tussen de het contactpunt met de naaf waar het wiel tegenaan wordt geschroefd, en het middelpunt van de velg. Het middelpunt van de velg is dus precies de halve velgbreedte gemeten in inches (xJ). De regel bij de ET-waarde is: Hoe lager de ET-waarde, hoe meer de velg naar buiten steekt. De ET-waarde wordt gegeven in milimeters. De naafbreedte: De naafbreedte van de velg moet overeen komen met de naafbreedte van de naaf op de auto. Dit voorkomt dat de velg alleen maar leunt in zijn wielbouten. De steekmaat: De steekmaat houdt de maat in tussen de wielbouten. In geval van 4 bouten is dat makkelijk op te meten door de ruimte tussen 2 tegenoverstaande bouten op te meten. In geval van 5 bouten zal men een cirkel door alle boutgaten moeten tekenen, en vervolgens de diameter van de cirkel als steekmaat moeten nemen. De steek van een velg wordt vaak uitgedrukt als bijvoorbeeld 4×100. Dit betekend dat de velg voorzien is van 4 gaten, die 100mm tegenover elkaar liggen. Hieronder staan een aantal velgen die passen onder een Volkswagen T3 en welke aanpassingen er eventueel aan moeten gebeuren AUDI Model P.C.D. Offset C/Bore 100 (90>) 5 x 112 35…42 57.0 A4, A6, A8, V8, S2, S4, S6 5 x 112 35 57.0 Notes: Offset usable but small centre bore diameter means a need to machine the front wheels. FORD Model P.C.D. Offset C/Bore Scorpio 5 x 112 35…38 63.3 Galaxy 5 x 112 42…45 57.0 Notes: Offset usable but small centre bore diameter on Galaxy means a need to machine the front wheels. MERCEDES Model P.C.D. Offset C/Bore All (except below) 5 x 112 35…42 66.5 SL models 5 x 112 18…25 66.5 A Class, Vito 5 x 112 45…50 66.5 Sprinter 5 x 130 45 Vito/ML 16"x6.5J/PCD 5×112/ET47/Bore 66.5 ML -2/2002 16" 5×112 62 66.5 ML 2/2002- 17" 5×112 52 66.5 Notes: Good choice of usable offsets, centre bore adequate. Sprinter wheels require Porsche adapters. ML wheels require spacers, particularly at the front due to offset. Reports coming in that ML wheels use the 14mm ball taper standard. PORSCHE Model P.C.D. Offset C/Bore 911, 924, 930, 944 >86 5 x 130 25 71.5 911 Carrera 2/4, 928, 944 87>, 964, 968, 993 5 x 130 45 71.5 Notes: High offsets but with adapters many choices of style available. SEAT Model P.C.D. Offset C/Bore Alhambra 5 x 112 35…38 57.0 Notes: Offset usable but small centre bore diameter means a need to machine the front wheels. VOLKSWAGEN Model P.C.D. Offset C/Bore Caravelle, Passat 96>, Sharan, Transporter 5 x 112 35…40 57.0 Notes: Offset usable but small centre bore diameter means a need to machine the front wheels.