TYPE T1: Het allereerste Type 2-model, de Microbus / Transporter, werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967. De Microbus / Transporter heeft als interne benaming bij Volkswagen de Type 2. De cijfers achter de 2 geven aan om welk model het gaat. In februari 1955 kwam het vernieuwde model op de markt type T1. Volkswagen heeft de carrosserie ingrijpend veranderd. Het dak heeft nu een overhangende pet boven de voorruiten waar roosters in zitten voor een verse lucht voorziening en de motorklep en motorruimte zijn lager geworden. Volkswagen monteerde ook een achterklep waardoor een wens voor veel bouwvakkers, loodgieters, timmerlieden e.d. uitkwam; nu konden langere lengtes vervoerd worden doordat deze door de achterklep geladen konden worden. Op 1 Augustus 1967 kwam een compleet venieuwd model met panoramische voorruit op de markt. Hieronder een paar modellen van de T1: Bestelwagen, Mircobus, Kombi, Microbus Deluxe, Enkelcabine/Dubbelcabine, Ambulance, Microbus korte middenbank, Prototype Transporters. Hieronder ziet u een spijlbus (brandweerbus) uit 1966 en een Vanagon uit 1967.

1966-spijlbus-t1   1967volkswagenvanagon

TYPE T2:
In 1967 werd de tweede generatie Type 2 geïntroduceerd, de Panoramabus. Dit model heeft grote zijramen, en een gewelfde voorrruit zonder middenspijl. Behalve uiterlijke wijzigingen, kende het nieuwe exemplaar ook enkele motorische verbeteringen. Met 1.6l en 35kw werd het vermogen van de motor groter. Ook van de T2 werden verschillende versies gemaakt. De modellen van voor 1971 worden T2a genoemd. In 1972 is een overgangsmodel geproduceerd en kreeg de modelnaam T2a/b. Type 2's tussen 1972 en het begin van de jaren '80 hebben de naam T2b en de term T2c is bedoeld voor de bussen die in de vroegen jaren '90 werden gemaakt voor de auto's met verhoogde daken, die speciaal werd gebouwd voor Amerikaanse marktkoopmannen. De T2 werd eerst in Duitsland, daarna in Mexico en vervolgens in Brazilië gebouwd. De T2 wordt tot op de dag van vandaag nog geproduceerd (echter alleen voor de Braziliaanse markt), en is daarmee het langstlopende Volkswagen model. Sinds modeljaar 2006 wordt overigens een vloeistofgekoelde motor geplaatst, waarmee het tijdperk van de luchtgekoelde boxermotor is beëindigd. De Type 2 was in een aantal kenmerkende variaties verkrijgbaar: zonder ramen en meubilair in de achterzijde met verhoogd plafond met verplaatsbare stoelen met comfortabeler inrichting met 'skylight'-ramen en uitschuifbaar zonnedak pick-up met dubbele rij stoelen camper (gebouwd door Westfalia en Winnebago Industries) met zowel kampeer-, laad- als passagiersruimte Hieronder ziet u T2a uit 1972,  T2b met popup-dak, een speciale uitvoering van T2 Kemperink uit 1979 en een T2 karmann camper (klik op foto voor vergroting)

t2-a-1972 t2-b-hefdak t2-kemperink-79

Plek waar de reserve band zich bevind verschilt van het type. Bij sommige zit de reserveband voorop bij anderen achterop (met of zonder hoes). Net zoals een type 2 een hefdak heeft of een popup dak. Standaardinrichting van een T2 type camper inrichting "Berlin" (Westfalia inrichting) Deze uitvoering heeft een smallere zitbank. De klerenkast bevindt zich hier links achterop de motorruimte. Vanuit de rij richting gezien ligt de keuken aan de linkerzijwand. De passagiersstoel is draaibaar, kenmerkend voor de "Berlin" is de grote bewegingvrijheid in het woongedeelte. 1.Met kussens beklede zibank met armleuningen en bergruimte. 2. Kussens op motorruimte. 3. Dakkast (kort) bovenmotorruimte. 4. Klerenkast links op motorruimte. 5. Kist met bergruimte en een 33ltr. isolatie box zonder koelaggregaat. 6. Keukenblok met tweepits gasstel, RVS spoelbak, 12 Volt elektrische waterpomp, twee 10 ltr. watertanks twee schuifladen, houders voor twee 5 kg. gasflessen, gasaansluitingen, ontluchting in de bodem, opklapbare afdekplaat over keukenblok.7. Ruimte voor reservewiel. (bij inbouw voor de Trumaticgasverwarming wordt het reservewiel in de speciale reservewielhouder gemonteerd). 8. Draaibare eettafel met uitklapblad. 9. Draai- en vershuifbare passagiersstoel. ( VW meeruitvoering : M690.)  

camper-1 berlinwoonpositie

Beschikbare VW- Bassistypen en afmetingen: met 1,6 litermotor (50pk) met 2,0 litermotor (70pk) met 2,0 litermotor (70pk) Maximale hoogte met: gesloten uitzetdak 2035 mm. gesloten uitzetdak + dakluik 2055 mm. gesloten hefdak en een dakluik 2085mm. imperiaal 2175 mm. TYPE 3: De T3 kent verschillende benamingen. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland werd het nieuwe type T25 genoemd en in de Verenigde Staten gebruikte men de naam Vanagon voor de bus. Dit model, dat gemaakt werd tussen 1979 en 1992, kenmerkt zich door zijn strakkere uiterlijk en zijn totaal vernieuwde techniek. Dan heb je ook nog de Syncro en die heeft een 4×4 aandrijving. Hieronder ziet u een Syncro T25:

syncro-t25

Vanaf 1980 werden dieselmotoren ingebouwd en vanaf 1983 zelfs watergekoelde motoren (herkenbaar aan een klein grilletje boven de bumper). Het prominente VW-logo op de voorzijde van de T1's en T2's werd een bescheiden logo op de grille. Officieel werd de T3 in 1990 vervangen door de T4. In een fabriek in in Graz bleef Volkswagen het model echter tot 1992 produceren voor de Deutsche Post en de Bundeswehr.De naam Caravelle werd geïntroduceerd voor de passagiersversie. Er zijn ook veel creatie's en variaties opgedoken rondom de T3 bus, camper of transporter. Mensen zijn zelf hun T3 gaan opknappen, hebben van hun transporter een camper met hoogdak gemaakt of zie deze foto hieronder:

ex-vwvanmog 

Hieronder ziet u nog meer type's 3, Westfalia-Joker Hoogdak Camper, (je hebt ook nog de Club-Joker camper) Cabine Pickup, Doka Pickup, Hefdak Camper, Popup-dak Camper en de..verlaagde hoogdak Camper.

westfalia_joker_2 254-t3-021 t3-doka

hefdak btcs5fo6lj4fpvs7k0s5tw 551-t3-24

De T3 is geleverd met de volgende motoren: Benzine: 1.6 4 cilinder boxermotor – luchtgekoeld 55 pk 2.0 4 cilinder boxermotor – luchtgekoeld 70 pk 1,9 4 cilinder boxermotor – watergekoeld – zonder/met katalysator 55/70 pk 2.1 4 cilinder boxermotor – watergekoeld – zonder/met katalysator 95/112 pk Diesel: 1.6 D 4 cilinder lijnmotor 52 pk 1.7 D 4 cilinder lijnmotor 55 pk 1.6 TD 4 cilinder lijnmotor 70 pk Verder hebben we nog TYPE 4: De motor die zich tot dan achterin bevond, werd voorin geplaatst en tevens werd voorwielaandrijving toegepast. Zo werd een vlakke laadvloer mogelijk. De wijziging had ook gevolgen voor de vormgeving. De T3 had al geen rechte voorzijde meer, maar de T4 kreeg een schuin aflopende voorzijde en bovendien zat de bestuurder niet meer boven de vooras. Ook nieuw was, dat de koper vanaf nu voor een gewone of een 40cm verlengde versie kon kiezen. Tevens was de T4 optioneel met Syncro vierwielaandrijving beschikbaar. De T4 werd vanaf 1990 geleverd. Volkswagen leverde al langer onder de naam Transporter, maar nu zou deze naam enkel aan de bestelversie voorbehouden zijn. De personenversies worden Caravelle en Multivan genoemd. De T4 heb je in een hefdak en in een California hoogdak variant.   Hieronder een foto van de T4 met hefdak.

t4-met-hefdak

TYPE 5: De T4 werd in 2003 opgevolgd door de T5. En is het nieuwe model van  Volkswagen. Nieuw bij de T5 is dat de versnellingspook in het dashboard is geplaatst. Ook de uitrusting en het aantal opties is flink uitgebreid met bijvoorbeeld een navigatiesysteem, klimaatcontrole en Bi-xenon verlichting in de koplampen. Hieronder ziet u de luxe uitrusting van de T5, Hoogdak Camper en de nieuwe verlengde Pickup.

01020104057500 bilbo_t5_hightop 01020104060000

Over de laatste 2 modellen heb ik niet veel over geschreven. Aangezien mijn persoonlijke interesses uitgaan naar Oldtimers.. (TYPEN1,2 en 3) We hebben ook nog de Volkswagen LT: De naam LT staat voor 'Lasten Transporter'.  Achter deze modelaanduiding bevindt zich een numerieke aanduiding, bijvoorbeeld LT 35, deze aanduiding heeft betrekking op de toegestane maximummassa van de wagen. Bij een LT 35 ligt die rond de 3,5 ton. De Volkswagen LT is één van de door Volkswagen geproduceerde bedrijfswagens. Vanaf 1974 werd de LT 1 gebouwd, die in 1996 werd opgevolgd door de  LT 2, deze laatste is in 2006 opgevolgd door de eveneens samen met Mercedes ontwikkelde Volkswagen Crafter. Deze bussen zijn vaak gebruikt als transporters, bakwagen, pickup, minivan.  Sommigen zijn ook omgebouwd tot camper.. die zijn dan vele malen groter dan de oude T1,2,3.

047-lt-02 252px-vw_lt_sst1

4 1 Stem
Article Rating
1 Commentaar
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
moi
10 jaren geleden

‘Type’ en ’t’ zijn twee verschillende dingen; type1 = kever / type2 = T1, T2, T3, T4 en T5 / type3 = notchback, squareback (variant), fastback / type4 = modellen 411 en 412
mvg