Alle oldtimers staan bekend om roest, op het eerste gezicht is er weinig roest te vinden op onze Volkswagen Westfalia T3 Joker Hoogdak camper. Maar als je beter kijkt van dichtbij en gaat zoeken dan kom je wel degelijk het één en ander tegen. Zo heeft de vorige eigenaar wat stickers geplakt op plekken waar roest onder zat en heeft hij veel siliconenkit gebruikt om dingen te verdoezelen. Of hij wist gewoon niet waar hij mee bezig was. Nu zijn wij geen voorstander van siliconenkit en zeker niet als je het op deze manier gebruikt, want roest moet je goed behandelen anders is het een terugkerend probleem! Ons plan is om alle naden glad te strijken door eerst alle naden te zandstralen zodat de roest voor 100% is verdwenen.Mijn partner is begonnen met eerst de grijze sticker van de zijkant er af te pulken en nu heeft hij veel pulk ervaring maar dit was echt veel werk! Hij heeft een föhn gebruikt; maar sommige stukken stickers waren erg moeilijk te verwijderen en moest hij dan ook een plamuurmes gebruiken om het weg te krijgen. Daarna nog een tijdje boenen met wasbenzine om alle lijmresten weg te halen. Vervolgens ging hij alle roestplekken en naden zandstralen en dat deed hij met een Grit-zandstraalpistool met materiaal terug vang zakje (deze kunt u o.a. bestellen bij tooldiscounter.nl). Let wel op dat je een compressor hebt die minimaal 350 liter p/min levert want anders zal het zandstralen niet gaan. Na het zandstralen gebruiken we zinkspray, de zinkspray isoleert de roest op die plekken zodat de nog bestaande deeltjes geen kans meer krijgen om de kop op te steken. Zo zijn we dus zeker dat de roest niet terug komt! Als dit gedaan is gebuikt hij Polyester plamuur om de naden dicht te smeren. Om de naden netjes te krijgen moet er meerdere malen gesmeerd en geschuurd worden, Het schuren gebeurd eerst grof tot het vorm begint te krijgen en daarna ga je verder met korrel 240 en 800. Het schuren gebeurt met de hand, dit vraagt wel heel veel tijd maar alleen zo krijg  je een bijna perfect glad oppervlak. Omdat wij niet in het bezit zijn van een schuur of garage moet me partner alles op de parkeerplaats doen en dit is niet prettig werken, omdat wat er geschuurd word we het op diezelfde dag nog moeten afspuiten met primer. Anders is al het werk voor niets geweest, want je kan niet in je eentje in 1 dag zo’n T3-bus compleet schuren en plamuren. Dus alleen met mooi weer kan me partner aan de buitenkant werken en als alles mee zit met het mooie weer dan kan me partner de T3 bus dit jaar nog spuiten en airbrushen. Het spuiten willen we doen in een spuitcabine. We denken dat we zo`n 3 liter Metalic lak nodig hebben om de bus te spuiten en dan natuurlijk nog een blanke lak. Hieronder alvast wat foto’s. (klik op vieuw with piclens voor een uitvergroting)   [nggallery id=16]

0 0 Stemmen
Article Rating
2 Commentaren
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Stef
11 jaren geleden

De naden laten zich niet dwingen om niet meer te roesten echter kan je wel verwachten dat je met jullie methode 4-5 jaar geen zichtbare roest hebt in de naden, dit omdat het naden zijn van plaat delen die samen komen en van binnenuit roesten die roest zit er en blijft er tenzij je de plaat delen van elkaar zou los maken en ook die stukjes gaat stralen.
wat je wel kan doen om dit proces te remmen is de binnenbekleding los halen en de naden daar vanuit in te smeren met Mike Sander vet dit is zo ongeveer het beste anti roest middel wat er denkbaar is. kost wel wat maar is ook gewoon echt super goed. ook werkt versnellingsbak olie heel goed dit goedje trekt in de naden (extreem kruipende werking) waar vet zit roest niet is een oud gezegde maar is ook echt zo komt niet uit de lucht vallen.mocht je het grondiger willen aanpakken en heb je een compressor tot je beschikking dan kan je de beplating aan de binnen ruimte nog vol spuiten met Terosan HV 400 holraum schutz.
dit is op wax basis in tegenstelling tot de bekende ML van Valvoline die wel droogt wat dan weer kan krakkeleren waardoor vocht eronder kan kruipen dat moet je nooit willen vooral niet op de bodemplaat het ontrekt ook de roest e.d. aan het zicht. Verder bedenk dat je beter een Grijs/Bruine bus kan hebben dan een Bruin/Bruine waar één bruin voor de lak staat en de andere voor roest :p succes en tot op FB
Gr. Stef

ad
11 jaren geleden

Jammer dat je niet verder bent gekomen. Ik ken je woonsituatie niet, maar een party tent van 4×8 meter kost ca € 100 en kan ook een goede tijdelijke spuitcabine vormen.

Roest bij de naden komt bijna altijd van binnenuit. Behandel om roest weg te houden dus ook de binnenzijde. Het best doe je dit met Mike Sanders vet, of kettingvet. Deze beide werken beter als de gangbare wax soorten die hiervoor gebruikt worden.

Voor herstel van de tektyl laag kan ik je eventueel een pdf met de te behandelen delen en toegangen sturen (email)